Stop met testen!

Als iemand mij vertelt dat hij of zij tester is dan roept dat bij mij het volgende beeld op: Voor me zie ik een lopende band waaraan allerlei handelingen worden verricht om het product te verrijken. Helemaal aan het einde van deze lopende band, zover dat ze aan het begin niet meer te zien zijn staat dan de tester. De tester heeft, net als in de reclame van de Duyvis een stempel in zijn of haar hand en roept de hele dag: “oké” of “niet oké”.

Daar sta je dan als tester achteraf de rotzooi van andere mensen te controleren die niet de discipline of de vaardigheden hebben om dit zelf te doen. Constant aan het vechten om kwaliteit de aandacht te geven die het verdient. Elke dag ergernis over de huidige kwaliteit en het constant opnieuw moeten uitvoeren van dezelfde controles tot het eindproduct uiteindelijk voldoet. Of tot iemand in de organisatie vindt dat het lang genoeg heeft geduurd en het product live zet in de hoop dat niemand het gebrek aan kwaliteit opvalt. Naïef natuurlijk. Maar goed, het halen van een deadline is natuurlijk veel belangrijker dan de kwaliteit van het product. Dat de organisatie later de prijs betaalt voor het gebrek aan kwaliteit is iets voor morgen. Persoonlijk zou ik passen voor de rol van tester als dit een herkenbare samenvatting is van je dagindeling.

De rol van tester is een goed voorbeeld van een IT rol die geïntroduceerd is om een probleem, in dit geval kwaliteit op te lossen zonder te kijken naar de daadwerkelijke oorzaak. Bij het bouwen van een brug bijvoorbeeld is er niet iemand die in een auto stapt, over de brug gaat rijden en daarmee controleert of de brug wel blijft staan. Of in het geval van een load test met meerdere auto’s heel langzaam of snel over de brug gaat rijden. In IT doen we dit wel, sterker nog we hebben hier een speciale rol voor geïntroduceerd. Eigenlijk zouden ze stuntmannen of vrouwen moeten heten maar in IT worden ze tester genoemd er bestaan zelfs testmanagers om deze mensen aan te kunnen sturen.

Ik ga uit van het volgende: kwaliteit is iets wat je inbouwt in je proces. Want des te later je erachter komt dat je een kwaliteitsprobleem hebt des te meer tijd en resources het kost om dit op te lossen. Als je productie proces, begint met een business case dan moet de kwaliteit van deze business case hoog zijn, de kwaliteit van de userstory of de requirements moeten hoog zijn. De kwaliteit van de software moet hoog zijn. Hier valt nog veel te winnen en ligt een grote kans voor de tester die het zat is om helemaal aan het einde van de lijn te staan.

Ik pleit voor het vervangen van de rol van tester door de rol van Quality Engineer. Een rol die zich verantwoordelijk voelt voor de kwaliteit van het hele productieproces en het product of de dienst. Iemand die op basis van Visuals en het gesprek stuurt op kwaliteit. En de organisatie leert hoe ze kwaliteit in het proces kunnen bouwen. Iemand die stimuleert om zo veel mogelijk herhalende handelingen te automatiseren, inzicht biedt in code kwaliteit, de verbinding maakt tussen requirements en werkende software. Kwaliteit is onderdeel van je product en controleer je niet alleen aan het einde. Met het inbouwen van kwaliteit zal het daadwerkelijke testen nog maar een klein deel van je werk zijn.

Beste tester, laat je niet verdringen naar het einde van de band en ga naar  voren net zolang tot je helemaal vooraan staat en wees het kwaliteit geweten. Leer je collega’s hoe belangrijk het is om kwaliteit onderdeel te maken van je werk en vooral ook hoe je dat doet. Daar ligt je meerwaarde en vooral ook heel veel voldoening.

Ontdek meer van Martijn Rademaker

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder