IT moet het Gewoon Doen!

“Ik krijg het gevoel dat jullie iets van mij verwachten maar ik weet alleen zo niet goed wat ik daar nu mee moet.” Was de reactie van een manager uit de operatie op het aanbod van een IT afdeling om in de toekomst meer te gaan samenwerken. “Tsja, ik heb gewoon een volle agenda en iedereen op de werkvloer is op dit moment hard nodig. Ik zie de meerwaarde wel, maar ik zou niet weten hoe ik daar invulling aan moet gaan geven. Als het aan mij ligt dan wordt ik ontzorgt. Eén loket waarbij ik aangeef wat ik wil en dat het dan vervolgens op tijd met de juiste kwaliteit wordt geleverd.”

Alleen al dit gesprek tussen uitvoering en IT is nogal zeldzaam. En alhoewel er toen geen concrete invulling kon worden gegeven aan het aanbod om meer te gaan samenwerken. Biedt dit gesprek in ieder geval een opening om de samenwerking te verkennen en van daaruit te verbeteren. Een klein stapje, maar wel noodzakelijk voor veel organisaties om van het hoofdpijndossier wat IT nog vaak is een succesverhaal te maken. Of op zijn minst de hoofdpijn iets te verminderen. De manier waarop technologie en daarmee dus ook IT wordt ingezet is, was en blijft de komende decennia naar verwachting een cruciale factor voor het succes van de meeste organisaties. Een verandering die in een stroomversnelling is geraakt door o.a. de komst van internet in de jaren ’90. Mocht je hieraan nog twijfelen dan is het boek ‘Digitaal is het nieuwe normaal’ van Peter Hinssen een aanrader om te lezen. Maar je kan ook gewoon eens om je heen kijken, er is bewijs genoeg.

In Digitaal is het nieuwe normaal wordt zelfs beweerd dat organisaties zich alleen kunnen onderscheiden door op een intelligente manier met technologie om te gaan. Ik weet niet of dat voor iedereen helemaal waar is maar onderkennen dat digitalisering belangrijk is en voor veel organisaties zelfs cruciaal om te kunnen overleven. Daar twijfel ik inmiddels niet meer aan.

Met dit in gedachte blijft het dan ook bijzonder om steeds te horen dat we op het gebied van technologie nog vooral “ontzorgt” willen worden. Met als resultaat dat organisaties ook zo worden ingericht. IT moet leveren wat wij van ze vragen. Het moet net zo zijn als het kopen van een auto of het bouwen van een huis. Vanuit deze gedachte kom je als snel uit op een supply/demand of klant/leveranciers model. Om zo de, ja samenwerking is het niet echt maar de relatie met IT een plek te geven. Het liefst zo ver mogelijk van iedereen vandaan. Vanuit die gedachte wordt er nog vaak een extra “laag” tussen vraag en aanbod aangebracht. Met als doelstelling om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Vaak aangeduid met de term informatie management. Dus in plaats van de samenwerking op te zoeken wordt de afstand alleen nog maar groter gemaakt.

Laten we hiermee stoppen en onderkennen dat de manier waarop we met technologie in onze organisatie omgaan bepalend is voor het succes van ons allen. En daarmee afstappen van de klant leverancier relatie zoals die er vaak nog is en overgaan op een model die uitgaat een gelijkwaardigheid en gebaseerd is op begrip, samenwerking en transparantie. Niet omdat dat nu zo leuk is, interessant of vanwege je gezellige collega’s bij IT maar vooral omdat het vandaag de dag pure noodzaak is geworden. Het is dé enige oplossing om van het hoofdpijn dossier IT een succes te maken.

Ontdek meer van Martijn Rademaker

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder